Friday 22 July 2011

Tak Sangka...Pasal Batu Bata Je...

Erm...
tak sangka sesuatu tak dijangka berlaku hari ini
tak sangka 1st time dlam sjarah aku kena marah yang amat teruk dengannya
tak sangka disebabkan salah orang lain aku terlibat
tak sangka aku juga wat kesalahan yang aku rasa teruk jugak lah...

semua disebabkan "BATU BATA"

Masuk je Ofis ni semua ok je arini,
dia tegur kitorang dengan senyuman
dan penuh tanda hormat juga aku dan rakan2 menegur nya
mungkin kerana dia lah orang tertinggi dlam ofis ni
dia lah PENGAWAL PUSAT MAKTAB
ciri-ciri kewibaannya sudah mengambarkan yang dia seorang yang cekap dlam pelbagai hal
mengawal segala-gala keadan dalam maktab
even sekecil2 masalah smpai ke masalah besar

Perlawanan antara chelsea dan malaysia menjadi tajuk perbualan hangat dipejabat
dia dengan keadaan yang segak sbgai Pengetua mencelah tajuk perbualan kitorang
tak sangka dia pun tahu score 1 yang dijaringkan chelsea
katanya "aku main untuk malaysia malam tadi"
kitorang hanya mmpu ktawa dgn keletahan jenakanya
bunyi riuh rndah dgan gelak tawa pada pagi itu mengambarkan yang dia dalm mood eppy pagi ni

Jam menunjukkan tepat pukul 8
Perjumpaan pagi(breffing) sperti biasa
bacaan alfatihah dan doa dimulakan sbgai mukadimah perjumpaan pagi itu
dan selepas itu pengetua membuka sila katanya untuk membuka crita
trnyata rondaan beliau meninjau skeliling maktab smalam ada sbabnya
satu2 persatu kesalahan dibuka
menyebabkan rata2 staf tak senang berdiri
mood nya yg pagi ceria bertukar rentak
nada nya mnjadi smakin tinggi
memandangku dengan mata yang besar dan suara yang tinggi
dada aku laju seprti tahi bintang yg jatuh dari langit lajunya
tak sangka salah orang lain mnyababkan aku terlibat
dan dalam satu bait ayatnya
"yang hang p bagi duit wat apa,ada aku bagi kebenaran"masih laju dada aku brlari
"aku tak kira,hang ganti pkai duit hang,sapa suh kluaq duit"
slange kedahnya memenuhi segenap ruang pejabat yang agak sempit
keadaan pejabat mnjadi senyap untuk seketika..

aku sedar aku da wat kesilapan besar
"u have make great mistake" suara optimus prime tergiang2 difikran
aku xsgka yang aku dah kena hari ni
aku xprepare sbnrnya untuk kna marah dgan dia
ni r cabaran aku sbagai pegawau kewanagn maktab..
pening pala..dengan keadaan PettyC yang asik shot
entah toyol mana pecah masuk pejabat
ambil duit suka2 ati
kadang2 aku fkir,maybe aku ade wat silap gak...
somthg wrong somwhre..

aku tetap kena aware dgan semua bnda
jaga kewangn bukan senang
memng perlukan pengorbanan
hari ni gak aku blaja somthing
stiap pon aku blaja
dan setiap ari aku kna belajar
macamana nak jadi yg terbaik untuk jaga kewangan
thanks kawan2 yang supot aku arini
ustaz skali,walupon segan dgn ustaz tapi aku trpksa trima..

p/s:jgan careless lagi yek azli...

Daripada Abu Malik al-Harith bin A`sim al-Asya`ri r.a , katanya, telah bersabda rasul s.a.w , “kesucian zahir dan batin sebahagian daripada iman, ucapan alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah memenuhi neraca, subhanallah serta alhamdulillah keduanya memenuhi apa yang ada di antara langit dan bumi, sembahyang sebagai cahaya, sedekah pula bukti iman, sabar itu sebagai sinaran, al-Quran itu sebagai bukti untukmu atau atasmu dan setiap manusia dipagi lagi ada yang menjual dirinya ( memelihara diri daripada siksaan Allah) dan ada juga yang membinasakan dirinya sendiri ( tidak ingin keredaan Allah)

No comments:

Post a Comment